misterlinky

Jumaat, 19 Julai 2013

Tragedi Terburuk & Meyayat Hati Dalam Sejarah Malaysia


Assalamuaalaikum..salam ramadhan buat semua reader :) Alhamdulillah kita masih diberi kesempatan oleh Allah untuk menunaikan dan meneruskan ibadah puasa di bulan mubarak ni :) sekejap ja kan dah 10 hari ramadhan berlalu...Ramadhan bakal meninggalkan kita tak lama lagi..moga kita maseh diberikan kesempatan untuk bersama bulan kareem ni pada tahun hadapan insyaallah :) saya harap semua reader & blogger sihat sentiasa n slalu dalm rahmat Allah..amin :) Entri saya kali ini ialah berkaitan perkongsian saya semasa berkunjung ke banggunan tinggal Highland Tower iaitu tiggalan sejarah terburuk Malaysia selepas Merdeka..

Sebelum tu, saya nak kongsi sikit latar belakang Highland Tower.. Mungkin ramai yang x tahu kisah di sebalik banggunan tinggal yang terletak di Ulu Klang, Selangor ini...

Tragedi Highland Towers


Tragedi Highland Towers merupakan tragedi runtuhan 1 dari 3 blok kondominium di Taman Hillview, Ulu Klang, Selangor, pada 11 Disember 1993. Tragedi tersebut adalah satu-satunya tragedi bangunan runtuh yang pertama dan terburuk setelah Malaysia mencapai kemerdekaan. Seramai 48 orang terkorban dalam tragedi yang menyayat hati ini. Highland Towers merupakan tiga blok pangsapuri 12 tingkat yang dinamakan Blok 1, Blok 2 dan Blok 3.


Punca runtuh

Musim tengkujuh di Malaysia iaitu bulan November dan Disember membawa hujan lebat melampau setiap tahun dan boleh menyebabkan banjir , banjir kilat dan tanah runtuh. Blok 1 Highland Towers runtuh selepas hujan yang turun 10 hari berturut-turut menyebabkan gelongsoran tanah selepas tembok penahan tempat meletak kereta kondominium itu runtuh. Kadar air luar biasa menyebabkab tahap kelembapan tanah, kekuatan struktur tanah, keseimbangan kandungan bendalir di dalam tanah dan pelbagai lagi perkara yang berkaitan.



Berita Lama TV3 Tragedi Highland Towers 1993



The Highland Tower Collapse




Lepas je saya baca kisah2 highland tower ni saya rasa tertarik nak pegi tengok kawasan sini..dah alang ada dekat KL..saya pun gerak la dengan kawan2 naik kereta ada, moto pun ada..sebenarnya ada niat lain..hehe..saya memang minat dengan perkara mistik dan paranormal ni..so, bila saya dengar macam2 kisah tentang banggunan tinggal highland tower ni, saya rasa tertarik untuk pergi di samping tu nak pegi melawat jugak la..sebab x penah samai kan..kitorang gerak dari gombak masa tu hampir2 pukul 12 malam..kitorang sampai sana dalam pukul 1 pagi..memang dah masuk fly over nak ke highland tower tu pun nak rasa seram sejuk je..tapi excited..semangat..hehe..dah sampai sana kitorang baca2 sikit ayat2 suci Al-Quran sebagai pendinding diri & untuk kuat semangat..Alhamdulillah kitorang selamat naik ke salah satu blok dari dua blok yang tggl tu...banggunan tu ada 12 tingkat..biasa la banggunan tinggal kan mana la ada lif..hehe..panjat la naik tangga sampai pen house atas tingkat 12..memang boleh slim kalo naik tiap hari..pemandangan memang cantik dari situ..boleh tengok pemandangan bandar KL...memamng la cantik sebab tu la masa zaman kegemilangan Highland Tower ni dulu dikenali pangsapuri mewah pada masa tu..orang yang elit2 saja tinggal kat sini..saya selitkan la beberapa picture semasa kami dekat sana...maaf la ye kitorang x bawak kamera..ada pun hanphone cikai je amek gambar..gambar kurang kualiti lah :)

Ini pemandangan KL dari tingkat 12


Salah sorg dari member saya ALif tingkat 12

Ini Pemandangan KL lagi dr top..cantik kan :)






huuuu...muka yang kelemauan dan kelesuan panjat tingkat 12..hehe


My friend :)


Kawasan sekitar Highland Tower :)




Setelah turun dari Highlad Tower kitorang tertarik untuk masuk ke sebuah banglo besar tinggal yang terletak di hadapan highland tower...ada kisah di sebalik banglo besar mewah ni..ada la orang yang cakap owner banglo ni kena bunuh la dan bermacam2 lagi kisah dari lain mulut, lain la cita..saya pun x tahu kesahihan kisah sebenar banglo ni..








Setelah selesai semua, kitorang pun turun lah ke bawah lepak sekejap, sambil berkongsi cerita dan perasaan setelah naik kesana...Alhamdulillah semua turun dengan sekamat tanpa ada histeria dan sebagainya...Apapun ada juga beberapa orang kawan saya yang terkena gangguan semasa kitorang dekat atas highland tower tu..ada yang kena tiup dekat telinga, ada yang terbau wangi, ada yang kena cuit, ada yang kena tarik baju, ada yang kena sentuh tangan dengan benda sejuk..wallahuaalam la..tapi semuanya senyap sebab kalo buat kecoh nanti semua lari lintang pukang x ke bahaya..sebab atas highland tower tu tangga dia dah x ada pemegang, memang kalo jatuh, jatuh terus ke bawah..ada yang tangga dah retak & berlubang...Lubang ruang Lif yg kosong dr tingkat 1 smpai 12..nasihat saya kepada semua kalau nak berkunjung ke sana pakai lah kasut sebab banyak paku & kaca..jangan pakai seliper..bahaya :)
Selain tu prepare la bersama dengan diri tu bekalan..bukan bekalan doa & ayat suci Al-Quran saja, kena prepare la sebatang kayu ke spanar ke sebab situ memang ada penagih dadah ( mat gian ) kalo korang prepare at least kalo kena serang pun korang ada senjata nak pertahankan diri..dan bila korang dah nak balik tu jangan la terus balik ke rumah, singgah la dulu di kedai minum2 dulu ke sebab takot ada tetamu x diundang mengikut..hehe..apa pun pengalaman ni memang pengalaman terbaik dalam hidup saya...sapa2 yang ada maklumat lagi tentang tempat2 mistik ni bagitahu la saya..ya..kita pergi sama2..hehe :) sekian tu ja dari saya..maaf lah kalo korang baca ni buat korang mengantuk ke bosan ke apa ke kan..all the best..salam ramadhan n jazakallah terima kasih kerana berkunjung ^_^


Isnin, 15 Julai 2013

Kenangan & Pengalaman Bersama Mereka

Assalamuaalikum :) bersyukur ke hadratNYA atas nikmat2 yang telah DIA berikan juga masih diberi peluang menunaikan ibadah puasa smpai ke hari ni 6 ramadhan..alhamdulillah :) entri blog saya kali ini sekadar mahu berkongsi pengalaman saya dan team2 saya dari team usrah tempat pengajian saya telah berkunjung di salah sebuah rumah anak yatim sekitar KL..Tujuan kitorang ke sana adalah melihat bagaimana kehidupan diorang di sana tanpa ibu dan bapa, x sama macam orang lain..Sebak rasa bila hidup tanpa keluarga, ibu bapa..menjelang ramadhan dan syawal, hanya rakan2 jadi teman berhibur..rakan lah ibu bapa, rakan lah abg kakak, rakan lah keluarga, tempat berkongsi suka duka..Main motive or Objective kitorang ke sana ialah untuk menghulur sedikit bantuan dari segi tenaga iaitu gotong royong bersihkan kawasan rumah anak yatim, dan menyampaikan sumbangan dari hamba Allah untuk sekadar membantu selain dapat menggembirakan diorang..besar ganjaran berbuat baik kepada anak yatim..

Firman Allah:

Allah berfirman, Artinya, "Sembahlah Allah dan janganlah Kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatupun. Dan berbuat Baiklah Penyengat doa orang Ibu-bapak, karib-Kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin .... "

(QS. an-Nisa: 36).

Di bawah ini saya ada selitkan beberapa keping gambar ketika program :)

#sesi taklimat dari Big Boss kitorang Sir KhairulNizam



Sesi uji Minda Bersama Anak2 Yatim :)



Sesi penyampaian Cenderahati kepada Rumah anak2 Yatim :)





Crew2 bersama tenaga pengajar dan Anak2 yatim :)






Sabtu, 13 Julai 2013

Khasiat Limau Kasturi ^_^



[ Alhamdulillah ]

10 JENIS UBAT DARI LIMAU KASTURI

1 . ubat batuk
limau+kicap+garam = minom setiap pagi and malam …batuk akan beransur pulih

2 . ubat demam
Petiklah 2-4 genggam daun limau nipis. Rebus dengan 2 hingga 4 gelas air. Gunakan air rebusan ini untuk menuam pesakit yang demam. Caranya dengan membasuh kain pada air rebusan dan diperas, lalu ditempelkan pada dahi pesakit.

3. ubat ketiak
Siapkan limau nipis yang dicampur kapur sirih. Setelah mandi, sapukan campuran ini pada ketiak dan biarkan beberapa waktu sebelum dibasuh. Lakukan pagi dan petang.

4 . ubat pening kepala
Ambil sebiji limau kasturi dan potong sedikit di bahagian atasnya. Kemudian, picit kulit limau kasturi tadi sehingga cecairnya keluar. Pastikan anda menghalakan cecair tu ke arah hidung semasa ia terpancut.

5 . ubat lelah
Ambil sesudu madu. Kalau boleh madu asli. Kemudian, campurkan dengan 5 titik jus limau kasturi.Minumlah campuran madu dan jus limau kasturi tadi.Anda boleh meminumnya pada bila-bila masa walaupun ketika tak mengalamilelah. Tapi cukuplah anda mengamalkan cara ini seminggu sekali.

6 . ubat kurus
Perahan limau nipis yang dicampur dengan teh tanpa gula dan diminum setiap hari. Sebaik-baiknya biarlah teh yang diminum itu teh panas suam, kesannya lebih cepat. Amalkan meminum air ini dan insya-Allah perut anda yang buncit akan menjadi kempis dan kemas semula.

7 . ubat kelemumur
Biasakan mencuci rambut dengan beberapa helai daun rambutan yang diramas bersama setengah cawan air hingga mengeluarkan lendir. Kemudian bancuh sebati lendir daun rambutan bersama dua cawan santan dan sebiji air limau nipis. Lumur pada seluruh kepala dan balut menggunakan tuala lembap. Biar sebentar sebelum dibilas bersih, Lakukan seminggu sekali.

8 . ubat hilang minyak pada baju
Perahkan sebiji limau kasturi ke dalam piring.Campurkan perahan limau kasturi tadi dengan sedikit garam.Kemudian, gosokkan campuran di atas pada bahagian pakaian yang terkena minyak.Lepas dah gosok, biarkannya selama 5 hingga 10 minit. Kesan minyak tu akan hilang nanti.Akhir sekali, barulah anda basuh pakaian tadi bersama dengan pakaian lain macam biasa.

9 . ubat wangi rambut
Ambil beberapa biji limau nipis & hiris2kan. Kemudian gosokkan ke seluruh kepala. Biarkan beberapa minit, kemudian barulah cuci hingga bersih. Selain mewangikan rambut, limau nipis juga boleh menghilangkan rasa pening & menyejukkan kepala.

10 . ubat kilatkan cermin mata

Cermin mata selalu kabur warna kerana terkena peluh disekitar mata atau hidung. Cuba petua ini bagi mengatasi cermin mata anda jelas lebih lama. Cuci & gosokkan sedikit limau pada kacanya. Bilas bersih2 kemudian lap dgn kain bersih atau tisu. Hasilnya cermin mata lebih kuat & jelas lebih lama.

Project Jannah ^_^

Assalamuaalaikum semua warga2 blogger..di sini saya nak kongsi satu pengalaman saya dan sahabat saya telah menjalankan satu projek dinamakan oleh kami "PROJEK JANNAH".. Aim utama kitorang ialah utk memberi makan kepada golongan2 gelandangan sekitar KL..golongan gelandangan ni adalah golongan2 yg homeless iaitu tiada tempat tinggal, tiada pekerjaan..senang citer golongan merempat lah..bila kita ronda sekitar KL, kita mesti akan terserempak dengan golongan2 ni samada tgh tido di celah2 banggunan ke..bus stand ke..Aim kedua kitorang untuk mengedar risalah kepada orang awam..inilah sebahagian usaha kecil dakwah utk islam yang semampu kami...Mengapa kitorang namakan projek  ni sebagai "Project Jannah" , sebab kitorang harap semua melakukan sesuatu yang membolehkan kita mendapat syurga Allah disamping mengajak orang lain untuk menuju ke syurga Allah ... AllahuAkhbar... semoga Allah menerima amalan kita semua...Tetapi ianya perlu disupport juga dengan ibadat syar'ie yang lain..bukanlah semata2 buat projek ni terus dapat syurga Allah..tak..Ini adalah sebahagian dari jalan ke arah itu..semoga diterima Allah SWT..InsyaAllah projek kedua kitorang pada bulan puasa ini..harap korang semua doakan projek ni berjalan dengan lancar dan di berkati oleh Allah SWT...amin :) di bawah ni saya selitkan satu video dan beberapa gambar semasa projek pertama..so harap dapat memberi manfaat kepada semua ^_^ insyaAllah...

Ini adalah design baju kitorang :) kitorang meletakkan gambar pokok untuk melambangkan kebebasan :)



Ini pula beberapa pic sekitar perjalan program :)

First group :)


 Second group :) 


Our team :)


InsyaAllah apa yang baik dari Allah..apa yang buruk dan terkurang tu datang dari kelemahan kitorang sendiri..semoga amal baik kita diterima Allah...insyaAllah :) wassalam


Rabu, 3 Oktober 2012

MoToR YaNg MeNJaDi KeGiLaaNKu SeJaK SeKoLaH

Assalamualaikum warga blogger..heheh..x da pe nk tulis pun...saja2 nak mengarut di malam yang hening ni...saya sebenarnya admire la kat dia ni...dah lama dah...nak masok minang pun hantaran dia mahal sangat..bila la mimpi nak jadi realiti...haii...korang x nak tahu ke sapa yg saya admire ni?np senyap je..x da sapa pun yang sudi nak tanya..sdeh la...tacink plak..hehehe..macam mana nak tnya bising2 kan...dalam blog..apa la...dah la...melalut ja..hmm..straight to the point ya...ok...nil yang saya admire sangat tuuu =)))

YaMaHa R1 1000cc...waaauuu!!!









cantik kan motor ni...geram teman nengoknye..hai...apakan daya barang baik..hantaran terlalu tinggi..kalau la ada manusia yang baik hati nak sedekah kan kat saya motor ni ^_^
nak tengok lagi??adaaa =)))
video


video



video



video


Terbaik la kan motor ni...minat sangat3...ada sapa2 nak belanja x?? hehe..k tu je nk kongsi..ngarut je..hope you all happy always...take care...gud nite =)) assalamualaikum wbt...

Sabtu, 29 September 2012

Alhamdulillah Sangat9 =))

                                                                      بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh =))
apa khabar korang semua hari ni?? semoga korang semua sihat2 lah ya..begitu jugak kepada bakal isteri yg tercinta...i love u so much =))
Alhamdulillah dapat kita bertemu lagi ye..Allah masih panjangkan umur kita...hurm! Sebenarnya saya nak berkongsi sesuatu dengan korang semua actually..berita yang saya x sangka sangat3 n bersyukur sangat3 kat Allah sebab bagi peluang ni dekat saya...macam nak nangis pun ada..dah lama daaa harap dapat benda ni...idam2 sangat...impian..cita2 semua sekali lah...actually sy baru dapat separuh daripadanya...saya kena usaha lagi untuk dapat sepenuhnya...harap korang semua tolong la doakan untuk saya ya...nak tahu x ape????hehehe...jeng3......


Haaaaa!! ni la diaaa...hehe..alhamdulillah dapat jugak kan...dua tahun menanti..almaklum la result spm sy pun bukannya excellent pun..hehe...nak tunggu tapisan la saringan la...akhirnya saya dapat jugak...saya kena pergi temuduga untuk sambung belajar kos ni...31 oktober 2012 saya kena pergi temuduga..harap doa korang mengiringi sy la...amin...harap2 saya dapat sambung belajar...actually saya pun kurang faham dengan bidang yang sya dapat ni...nervous jugak saya..almaklum la dulu sekolah dalam bidang ekonomi ja..sekarang ni nak lompat dalm bidang sains plak...mahunya x nervous saya..takot jugak kan...mana dgn tmuduga lagi...risau2..Ya Allah bagilah ketenangan dan kejayaan kepada hambaMU ini...amin3 =)))
Di bawah ni adalah deskripsi sikit fasal bidang saya ni =))





 yy

Tu je...hehe..memang la x bermakna pun buat korang kan =)) saja nak kongsi kebahagiaan dengan korang..harap sangat5 doa2 korang mengiringi kejayaan saya..semoga Allah sentiasa merahmati dan memberkati kita...semoga kita berjaya dunia dan akhirat...amin ya rabbal alamin ^_^ okayyyyy...
tu ja nukilan hari ni...have a nice days forever =)) take care..Assalamualaikum...






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...